You are currently viewing Niewłaściwa technika w sporcie

Niewłaściwa technika w sporcie

Jeśli będziemy podczas pracy przy komputerze zachowywać złą postawę, możemy narazić się na problemy ze zdrowiem. Bóle kręgosłupa, szyi mogą się pojawić, jeśli nie zachowamy jak najbardziej naturalnej postawy podczas siedzenia przed komputerem. Tak samo podczas uprawiania sportów. Przy złej technice nie tylko ryzykujemy kontuzją, ale również hamujemy swoje efekty ćwiczeń. Dla naszego ciała nie jest aż tak ważne, ile będziemy mieć tkanki mięśniowej, ale utrzymanie ciała w prawidłowym funkcjonowaniu.

Chcę się podzielić z Tobą sposobem myślenia, którym sam zacząłem się kierować. Zacząłem się kierować przede wszystkim zdrowiem. Najważniejsze podczas treningu jest nierozbudowanie mojej tkanki mięśniowej, ale po prostu bycie zdrowym i sprawnym. Rozbudowa mięśni jest jedynie dodatkiem. Trening daje znacznie więcej korzyści niż tylko rozbudowę mięśni i wytrzymałości.

Co daje trening w budowaniu mięśni?

Trening daje nam bodziec do budowania tkanki mięśniowej. Warto to zrozumieć i wiedzieć co to znaczy. Gdy sam dowiedziałem się, o co w tym chodzi, to zacząłem trenować skuteczniej i bardziej świadomie.

Podczas podnoszenia ciężaru mięśnie wykonują pracę. Podczas jej trwania powstają mikrouszkodzenia w mięśniach. Następnie organizm je odbudowuje, tworząc je większymi i silniejszymi.

Ćwiczenia muszą być wykonywane blisko upadku mięśniowego. To znaczy, że powinno się robić tyle powtórzeń, gdzie trudnością byłoby wykonanie następnego. Np. jeśli robimy wyciskanie na ławce ciężarem 80 kg i jesteśmy w stanie wykonać 10 takich powtórzeń, to nie kończymy serii po 5 powtórzeniach gdzie zapas siły mamy jeszcze na 5 powtórzeń. Gdy będziemy tak robić, nasze mięśnie nie będą się uszkadzać, bo nie będą miały do tego powodu. Musimy słuchać naszego ciała, Jeśli po danej serii czujemy, że nasze mięśnie są zmęczone, to jesteśmy na dobrej drodze do ich rozbudowy.

Jeśli chodzi o takie ćwiczenia, jak np. wyciskanie na ławce, to dużo ludzi wykonuje to ćwiczenie do momentu, gdy nie dają rady wykonać następnego powtórzenia. W ten sposób dają mięśniom bodziec potrzebny ich rozwoju. Gdy jednak chodzi o inne ćwiczenia, takie jak np. ściąganie drążka do klatki, to często kończymy serię z dużym zapasem energii. Mamy jeszcze siłę na wykonanie co najmniej 6 powtórzeń, ale już kończymy serię. Trzeba pamiętać, że każdy mięsień działa podobnie i aby nastąpił jego rozwój, konieczne jest, aby go zmęczyć, aby mógł się odbudować większy i silniejszy.

Progresowanie.

Trzeba pamiętać, aby z treningu na trening zwiększać objętość treningową, aby dawać ciągle bodziec do rozwoju mięśni. Zwiększaj co trening liczbę powtórzeń lub serii, lub ilość ciężaru.

Nieodpowiednia technika.

Zbyt lekki lub zbyt ciężki trening zalicza się do nieodpowiedniej techniki. Nie jest to tylko złe wykonywanie ruchu ciężarem. Gdy trenujemy za lekko, nie dostarczamy bodźca potrzebnego do rozwoju mięśni. Gdy trenujemy za ciężko, to pojawia się przetrenowanie i również nasz rozwój mięśni jest przyhamowany. Ważne jest, aby znaleźć ten złoty środek.

Przy nieodpowiednich ruchach podczas ćwiczeń możemy narazić się na kontuzję. Poprawnej techniki najlepiej się uczyć przez nagrywanie siebie, z filmików instruktażowych lub pod opieką trenera. W ten sposób łatwiej osiągniesz swoje rezultaty.

Podsumowanie.

Podczas budowania swoich mięśni, trzeba pamiętać najbardziej o dwóch rzeczach:

  1. Aby siebie nie skrzywdzić, używając złej techniki i nienaturalnych gwałtownych ruchów podczas wykonywania ćwiczeń.
  2. Aby trenować dość ciężko, aby mięśnie mogły dostać bodziec potrzebny do ich wzrostu i trenować nie za ciężko, aby się nie przetrenować.