You are currently viewing Minerały i pierwiastki śladowe

Minerały i pierwiastki śladowe

Do zachowania zdrowia potrzebne są również minerały. Stanowią one budulec tkanek. regulują gospodarkę wodną, wchodzą w skład enzymów ustrojowych.

Podział

Dzielą się one na:

  1. Makroelementy:
    – wapń
    – chlor
    – magnez
    – fosfor
    – sód
    – potas
  2. Mikroelementy:
    – cynk
    – miedź
    – mangan
    – jod
    – selen
    – kobalt
    – fluor
    – żelazo
    – molibden
    – chrom

Magnez

Bierze udział w budowie kości i zębów. Hamuje krzepnięcie krwi. Chroni przed skrzepami w sercu. Bierze udział w przemianie materii. Pomaga przekazywać informację między mięśniami i nerwami. Niedobory magnezu objawiają się zmęczeniem, zaburzeniami akcji serca, brakiem koordynacji.

Źródła:
Istnieje dużo źródeł magnezu. Możemy je spotkać w czekoladzie, migdałach, selerze, grochu, fasoli, brzoskwiniach, suszonych śliwkach, rodzynkach, bananach, rybach, płatkach owsianych, kakao, migdałach, orzechach ziemnych.

Wapń

Stanowi główny budulec kości i zębów. Wspomaga proces krzepnięcia krwi. Reguluje rytm serca. Wspomaga działanie układu nerwowego. Jego brak może prowadzić do osłabienia kości i zębów oraz może pojawić się osteoporoza w późniejszym wieku.

Źródła:
Miejsca gdzie możemy spotkać wapń to: soja, czekolada mleczna, różne sery, mleka.

Fluor

Wzmacnia szkliwo zębów. Zapobiega występowaniu próchnicy. Składnik kości i zębów.

Źródła:
Miejsca gdzie możemy spotkać źródła fluoru to: ryby morskie, rośliny kapustne, herbata. Również możemy je spotkać w pastach do zębów i wodzie pitnej.

Fosfor

Pomaga w przekazywaniu energii w komórkach.

Źródła:
Miejsca gdzie możemy go spotkać to: móżdżek, nerki, wątroba, ryby, żółtka, sery, indyk, kaczka, fasola, groch, grzyby, kasza, makarony, soja, płatki owsiane.

Potas

Reguluje gospodarkę wodną organizmu. Potas zwiększa wydalanie wody. Jest niezbędny do prawidłowego działania mięśni i nerwów.

Źródła:
banany, morele, marchew, brokuły, ziemniaki, kapusta, awokado, orzechy szpinak, daktyle, brukselka

Sód

Reguluje gospodarkę wodną organizmu. Zatrzymuje wodę w organizmie. Jest niezbędny do prawidłowego działania mięśni i nerwów.

Źródła:
Żywność produkowana z dodatkiem soli.

Żelazo

Niezbędny w procesie budowy krwinek czerwonych. Pomaga w procesie transportu krwi. Odpowiada za budowę włosów, paznokci, skóry. Działa na prawidłową odporność organizmu.

Źródła:
szpinak, brokuły, groch, fasola, krewetki, wątroba

Chlor

Wchodzi w skład soków trawiennych w przewodzie pokarmowym. Bierze udział w regulacji gospodarki wodnej.

Źródła:
sery żółte, wędliny, sól

Miedź

Pomaga w wytwarzaniu czerwonych krwinek. Pomaga w gojeniu ran. Wspomaga w tworzeniu kości. Pomaga w transporcie w we wchłanianiu żelaza.

Źródła:
warzywa i owoce

Cynk

Pełni niezbędną funkcję w tworzeniu układu odpornościowego. Wspomaga myślenie. Zwiększa odporność na stres. Przyspiesza gojenie ran. Walczy z wolnymi rodnikami.

Źródła:
chude mięso, drób, ryby, kasze

Molibden

Bierze udział w metabolizmie tłuszczów i białek.

Źródła:
wątroba, mleko, sery, podroby, fasola, czerwona kapusta, mąka pełnoziarnista.

Chrom

Wpływa na produkcję insuliny.

Źródła:
brokuły, sok winogronowy, owoce morza, indyk

Mangan

Reguluje pracę układu nerwowego. Wpływa na przemiany tłuszczów i cholesterolu oraz hormonów płciowych.

Źródła:
herbata, orzechy, warzywa liściaste

Jod

Pomaga w działaniu tarczycy.

Źródła:
Występuje w wodzie, powietrzu, glebie i w roślinach wychodowanych właśnie z dużą zawartością jodu w glebie. Znajduje się też w rybach morskich, owocach morza, soli kamiennej.

Selen

Walczy z wolnymi rodnikami. Bierze udział w przemianie hormonów tarczycy.

Źródła:
sól kamienna, orzechy, kukurydzy, zielony groszek

Kobalt

Składnik witaminy B12. Uczestniczy w produkcji krwi.

Źródła:
wątróbka, buraki, cynaderki

Zdrowie

Bardzo ważne jest, aby dostarczać minerały i pierwiastki do swojego organizmu. Bez nich nie będziemy mogli mieć mocnego zdrowia. Nie jest konieczne zapamiętać jest tych minerałów w każdym produkcie.

Najważniejsze jest, aby jeść różnorodnie i nieprzetworzone jedzenie. W ten sposób dostarczymy do swojego organizmu tego co potrzebuje. 

Witaminy

Źródła:
Podane informacje były zaczerpnięte z książki leksykon zdrowia „ jak interpretować wyniki badań lekarskich”.