You are currently viewing Cukier

Cukier

Co to jest?

Na co dzień cukier kojarzymy z białymi kryształkami znajdującymi się w naszej kuchni. Cukier w takiej postaci to sacharoza. Do tej grupy związków zaliczany również fruktozę, glukozę czy laktozę, które dostarczane są do organizmu wraz z pokarmem. Są one głównym źródłem energii dla ludzkiego organizmu. Pamiętać jednak należy, że energia pozyskiwana powinna być głównie z cukrów złożonych, występujących gównie w produktach zbożowych: kaszy, brązowym ryżu, ale również w warzywach i roślinach strączkowych. Cukier stołowy zaliczany jest do cukrów prostych i jego spożycie nie powinno przekraczać 10% całkowitego zapotrzebowania.

Różnice

Obecnie słyszy się o wielu odmianach cukrów: cukier biały, trzcinowy, cynamonowy, kokosowy itp. Badania naukowe jednak nie potwierdziły większej różnicy pomiędzy dwoma największymi rywalami, czyli cukrem białym oraz trzcinowym. W przypadku tego drugiego nie obserwuje się większych zmian w ilościach występujących w nim minerałów do cukru tradycyjnego.

Gdzie obecnie znajduje się najwięcej cukrów prostych?

– Wyroby cukiernicze, słodycze,
– Słodkie napoje: soki, napoje gazowane, elektrolity sportowe, napoje energetyczne,
– Sosy,
– Produkty śniadaniowe: jasne pieczywo, płatki śniadaniowe,
– Różnego rodzaju produkty gotowe.

Zamienniki

Obecnie rynek jest przejmowany przez żywność i napoje bez cukrów bądź o obniżonej jego zawartości. W owych produktach zamiast cukrów wykorzystywane są słodziki, czyli substancję charakteryzujące się słodkim smakiem, ale wartością energetyczną niższą od cukru.

Osoby bardziej zagłębione na temat chętnie wymieniają cukier na naturalne substancje słodzące np., erytrytol, ksylitol czy glikozydy stewiolowe. Najbardziej znanym słodzikiem obecnie jest aspartam zaliczany do sztucznych substancji słodzących, lecz budzi on wiele kontrowersji. Moim ulubionym słodzikiem jest erytrytol.

Występuje on naturalnie jako metaboli, jest również magazynowany w wodorostach, grzybach. Występuje też w następujących owocach: gruszka, winogrono, melon. Znaleźć go można również w produktach podanych fermentacji np. winie oraz piwie. Ma odmienne właściwości od swoich kolegów ze względu na mały rozmiar cząsteczki. Liczne badania kliniczne udowodniły, że erytrytol może być codziennie spożywany w dużych ilościach i nie będzie to wpływało na bezpieczeństwo naszego zdrowia.

Ponad 90% spożywanego erytrytolu nie jest metabolizowane przez ludzki organizm i jest on wydalany w niezmienionej postaci wraz z moczem. Nie zmienia on przez to stężenia glukozy oraz insuliny we krwi. Jest on nisko kaloryczny, dobrze trawienny, przez co w odróżnieniu od innych substancji słodzących nie powoduje wzdęć, dyskomfortu żołądkowego. Zalecany jest dla diabetyków, osób chorych na cukrzycę.