You are currently viewing Białko i jego rola

Białko i jego rola

Białko czyni ogromną funkcję w organizmie, jeśli chodzi o budowę mięśni. Ma ono kilka funkcji. Najistotniejszą dla sportowców jest funkcja regeneracji komórek i budowania mięśni.

Jaka jest jego rola?

Budowanie mięśni nie jest jedyną funkcją białka. Odpowiada ono również, za:
– wzrost,
– syntezowanie hormonów,
– transportowanie tlenu do komórek,
– ochronę przed chorobami,
– procesy trawienne.

To pokazuje, że białko ma ogromną funkcję w organizmie. Jego niedobór będzie prowadził do nie tylko utrudnionego budowania mięśni, ale również do:

– kruchości i łamliwości włosów,
– zwiększonej chęci na słodycze,
– problemów z koncentracją,
– bólów mięśni,
– osłabienia organizmu.

Podział białek

Białka dzielą się w zależności od pochodzenia. Wyróżniamy białka:

– pochodzenia roślinnego,
– pochodzenia zwierzęcego.

Częste myślenie

Przyjęło się w środowisku sportowym przyjmowanie białka w postaci proszku, który rozrabiamy w wodzie lub mleku i to nam pomaga zbudować lepszą sylwetkę.

To, co jest ważne, to nie jest koniecznością przyjmowanie białka w proszku. Równie dobrze, a nawet lepiej jest przyjmowanie białek z pożywienia. Bardzo dużo jest jego w mięsach, jajach, fasoli, soji, orzechach.

Dla organizmu białko to białko. Nie jest koniecznością spożywania jej dodatkowo w proszku, jeśli spożywamy jej wystarczającą ilość już z pożywienia. One służy nam, jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczać wystarczającej jej ilości z jedzenia. Wtedy możemy się zastanowić nad innym źródłem białka.

Rodzaje białek

Koncentrat białka serwetkowego (WPC)
Chcę się skoncentrować na najczęściej spotykanych białkach, czyli na białkach na bazie serwatki (produktu ubocznego przy robieniu serów). Najczęstszym białkiem, jakie spotykamy to WPC, czyli koncentrat białka serwetkowego. Jest to najtańsze białko. Zawierają zazwyczaj one do 85% białka, w skład którego wchodzi bardzo dużo aminokwasów egzogennych. Zawiera niską zawartością tłuszczy, cholesterolu, laktozy.

Izolat białka serwetkowego (WPI)
Zawiera on aż około 90% białka. Jest lepiej wchłanialne i zawiera mniej innych rzeczy takich jak np. tłuszcze i dzięki temu jest bardziej promowany podczas budowania masy beztłuszczowej. Ma znikome ilości laktozy. Z tego powodu jest dobrze trawiony przez organizm.

Hydrolizat białka serwetkowego
Hydrolizat białka serwetkowego jest najbardziej zaawansowany ze wszystkich pozycji powyżej. Zawiera jeszcze więcej procent białka. Jest bardzo wchłanialne do organizmu. Świetnie stymuluje produkcję insuliny.

Białka powyżej zaliczają się do białek szybkowchłanialnych. Znaczy to to, że wchłaniają się od 20 minut do 3 godzin. Za przykład białka szybkowchłanialnego jest kazeina. Wchłania się znacznie dłużej. Nawet do 7 godzin. Zawarte ono jest w mleku ssaków. Jest znacznie bardziej uczulające. Wspiera układ immunologiczny. Zapewnia stałe uwalnianie aminokwasów do krwiobiegu. Dłużej możemy czuć się po nim syci.

Istnieje ogromna ilość rodzajów białek:
– białko wołowe,
– organiczne białko ryżowe,
– białko sojowe,
– i dużo, dużo innych.

Wszystko zależy nad tym, jakie chcemy, aby ono było. Każdy z nas ma własne upodobania. Istnieje bardzo dużo ich rodzai. Są pochodzenia roślinnego, zwierzęcego, charakteryzują się większą wchłanialnością lub mniejszą. Jeśli jesteśmy na coś uczuleni, musimy bardziej zwracać uwagę na ich skład. Białko jest jedynie dodatkiem, do spożywania posiłków i dostarczaniem składników odżywczych. Niech to nigdy nie zastępuje posiłków. Niech to będzie jedynie uzupełnieniem.