You are currently viewing Alkohol i sport

Alkohol i sport

Jak alkohol odwadnia organizm i jego szkodliwości.

Alkohol odwadnia organizm przez zmniejszenie wydzielania wazopresyny przez przesadkę mózgową. Jest on również depresantem. Spowalnia on ośrodkowy układ nerwowy. Neurony przez jego działanie, wolniej przekazują informacje. Zmniejsza również uczucie na ból. Z tych powodów, możemy się czuć bardziej rozluźnieni i dlatego go spożywamy.

Większa ilość.

Wraz ze wzrostem dawki, powoli w organizmie bardziej odczuwamy jego skutki. Większa ilość alkoholu oddziałowuje on na móżdżek odpowiadający za zachowanie równowagi. zaburza funkcję receptorów odpowiedzialnych za odczuwanie lęku, czy zdolności zapamiętywania. Obniża on również zdolność logicznego myślenia.

Jaki alkohol ma wpływ na formę?

Po jego spożyciu, łatwiej jest nam zasnąć, ale jakość jego jest znacznie gorsza. Mięśnie rozwijają się podczas regeneracji, czyli w największej ilości podczas snu. Zaburza on regenerację, bo wpływa negatywnie na jego cykle. Etanol zawarty w napojach alkoholowych, zwiększa produkcję kortyzolu. Budowanie tkanki mięśniowej przy częstszym jego spożywaniu nie będzie łatwe.

Alkohol i odwodnienie.

Mimo, że dużo jest w alkoholu wody, to dla organizmu wcale jego nie nawadnia. Ma on skłonności moczopędne. Uważa się, że 1g czystego alkoholu, przekłada się wyprodukowaniu 10g moczu. Przez to odwadnia on organizm i zaburza równowagę elektrolitową. Po odwodnieniu, sportowiec jest bardziej narażony na kontuzje, takie jak naciągnięcia i nadwyrężenia mięśni lub skurcze. Spada również koncentracja i przez to znacznie łatwiej o upadek i i skaleczenia.

Utrata energii w mięśniach

Alkohol zaburza równowagę wodną w komórkach. Jej brak, utrudnia zdolność produkcji trifosforan adenozyny (ATP), który zapewnia paliwo potrzebne do skurczu mięśni. Wyczerpuje on zasoby cynku, osłabiając ich również wytrzymałość.

Alkohol i odżywianie.

Alkohol jest bardzo kaloryczny. Ma około 7 kalorii na gram. Mniej więcej kieliszek wódki ma  55 kalorii. Alkohol nie zawiera żadnych składników odżywczych. Dodatkowo hamuje on wchłanianie się ich do organizmu. Przyczynia się również do wzrostu tkanki tłuszczowej. Alkohol jest traktowany przez organizm jako trucizna. Aby najbardziej zapobiegać jego skutkom, najlepiej pić duże ilości wody. W ten sposób nie odwodnimy tak mocno po jego spożyciu,